Tuesday, April 28, 2015

Ingin Kuku Sihat Lakukan 4 Cara Ini

Ingin Kuku Sihat Lakukan 4 Cara Ini

Kuku merupakan bahagian terpenting dalam kecantikan terutama untuk kaum perempuan.
Banyak perempuan yang berlumba-lumba mencantikkan kuku mereka agar kelihatan sempurna.
Namun, banyak juga yang hanya mencantikkan kuku tanpa memperhatikan kesihatan kuku mereka sendiri.
Hasilnya, kuku bukannya kelihatan indah dan cantik tetapi malah kelihatan kusam bahkan mudah patah. Ih nggak banget kan?
Nah, kali ini kita akan kasih beberapa cara untuk membuat kuku kamu lebih sihat lho.
Cara yang pastinya bisa kamu lakukan sendiri di rumah. Selamat membaca ya:

1. Elakkan penggunaan cat kuku yang terlalu sering
Penggunaan cat kuku yang terlalu sering, lambat laun dapat membuat kuku kamu mudah patah lho. Jika kamu memang hobi menggunakan cat kuku, gunakanlah cat kuku tidak lebih dari 7 hari ya, setelah itu kamu boleh langsung membersihkan kuku kamu. Namun, kalau kamu khuatir kuku kamu bakalan mudah patah apabila memakai cat kuku, kamu boleh kok menggunakan produk penguat kuku yang dijual dipasaran, untuk menjadi asas sebelum menggunakan cat kuku.

2. Limau Nipis
Dengan merendam kuku kamu dalam air limau nipis selama 15 minit, ternyata dapat menghilangkan kusam pada kuku kamu lho. Jadi jangan ragu untuk mencubanya di rumah.

3. Belimbing Sayur
Kandungan flavonoid dalam belimbing sayur dapat berperanan sebagai anti bakteria serta dapat berguna dalam proses mencerahkan kuku. Cara menggunakannya cukup digosokkan pada kuku, kemudian diamkan selama 15 minit lalu basuh dengan air hangat lalu keringkan. Mudah bukan? Ada baiknya lakukan cara ini sekurang-kurangnya seminggu sekali ya.

4. Minum Air Putih
Ternyata minum air putih juga boleh memberi kesan kepada kesihatan kuku kamu. Kurang minum air justru dapat membuat kuku kamu kekeringan sehingga mudah patah. Minumlah air sekurang-kurangnya 2 liter sehari agar kuku kamu boleh terhidrat dan terhindar dari yang namanya "kuku patah".

Nah, itu tadi beberapa cara untuk membuat kuku anda kelihatan lebih sihat. Nggak nyangka kan, kalau caranya begitu mudah dan boleh dilakukan sendiri di rumah? Selamat mencuba ya

No comments:

Post a Comment

Blog Archive