Sunday, April 12, 2015

Cara Atasi Haid Tidak Lancar

Cara Atasi Haid Tidak Lancar
dr rochelle skin expert


Sebahagian besar wanita pernah mengadu masalah haid tidak lancar. Umumnya mereka merasa panik akan adanya suatu penyakit. Selain itu sering dr rochelle skin expert muncul kesan kesakitan berlebih ketika haid itu datang.
Sebenarnya, haid tidak lancar itu boleh dicetuskan oleh beberapa faktor. Perasaan cemas, stres, kemurungan, ubat-ubatan, kurang tidur, aktiviti yang berat, menopause, dan ovulasi tertunda juga boleh menyebabkan haid terlambat.
Bagi anda yang mengalami haid tidak lancar, sebaiknya tidak perlu panik. Berikut ada beberapa cara mudah untuk mengatasi haid tidak lancar. Bahan-bahan yang diperlukan juga sangat mudah didapati.

1. Makanan asid
Makanan asam ternyata boleh membantu melancarkan haid. Disyorkan untuk menkonsumsi asam jawa, baik yang berupa minuman atau berupa gula-gula. Selain boleh melancarkan haid, asam jawa ini juga dipercayai boleh membantu mencairkan darah haid yang meggumpal sehingga kesakitan haid boleh reda.

2. Buah-buahan
Perbanyak pengambilan buah-buahan semasa haid tak kunjung datang. Pengambilan buah-buahan yang masih segar, bukan buah tin yang sudah dipelihara. Beberapa buah yang bermanfaat untuk melancarkan haid adalah nanas dan betik.

3. Cuka epal
Cuka epal ternyata ampuh untuk melancarkan haid atau haid. Anda boleh meminumnya dengan cara dibancuh terlebih dahulu atau ditambah pada buah-buahan, seperti sos salad. Cuka epal ini boleh mengurangkan insulin dan mengimbangi kadar gula dalam darah.

4. Bijan
Bijan adalah bijirin yang sering ditemui pada onde-onde. Bijan ternyata boleh menjadi ramuan yang ampuh untuk melancarkan haid. Disyorkan untuk menkonsumsi bijan seminggu sebelum tarikh biasanya anda haid.
Caranya, anda boleh memakan bijan secara langsung atau memakan onde-onde. Selain itu, anda juga boleh menjadikan bijan sebagai taburan pada menu masakan. Dengan demikian, haid anda boleh lancar.

Selain memakan makanan tersebut, anda juga disyorkan untuk rutin melakukan sukan. Hal ini sangat berguna untuk melancarkan kitaran haid. Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment

Blog Archive